آشنایی با سامانه پدافند هوائی اسپایدر ( Spyder)

1-  مقدمه 

سامانه پدافند اسپايدر حاصل همکاري شرکت جنگ افزار سازي رافائل و صنايع هوايي اسرائيل است.اين سامانه دو موشک پيتون ـ5 و دربي به کار مي گيرد و نام آن نيز از روي اين دوموشک تعيين گشته است.
اين سامانه براي نخستين بار درنمايشکاه هوايي پاريس در سال 2005 به نمايش گذاشته شد.هنوز هم آزمايش هايي بر روي اين سامانه در حال انجام است تا از کارآيي آن اطمينان يافته و در صورت امکان توانايي هاي آن را گسترش داد.
اسپايدر يک سامانه سطح به هواي واکنش سريع است که مي تواند هواپيماها، بالگردها، پهپادها و جنگ افزارهاي هدايت شونده ي دقيق را شناسايي، ردگيري و نابود کند.اين سامانه مي تواند به خوبي از تأسيسات مهم و نيروهاي ثابت و سيار محافظت کند.اسپايدر توانايي درگيري در تمام زوايا (360 درجه)را دارا است.اگر موشک آماده ي شليک باشد،پس از شناسايي و تأييد هدف تنها به 5 ثانيه زمان براي شليک نياز دارد.برد مؤثر اين سامانه از 1 تا 15 کيلومتر و ارتفاع درگيري آن نيز از 20 متر تا 9 کيلومتر است.اين سامانه توانايي انجام عمليات در شب و روز و در هرگونه شرايط آب و هوايي را دارد.همچنين با اين سامانه مي توان چندين هدف را هم زمان شناسايي، ردگيري و نابود ساخت.
 
2-  بخش هاي تشکيل دهنده سامانه اسپايدر
بخش هاي اصلي تشکيل دهنده سامانه اسپايدر عبارتند از خودروي کنترل و فرماندهي، بخش آتشبار موشکي (مجهز به موشک هاي دربي و پيتون ـ5)، رادار مراقبت و خودروي حامل.اين خودروها مجهز به سامانه هاي پالايش بسيار عالي هوا بوده که خدمه را در برابر جنگ افزارهاي شيميايي و بيولوژيکي محافظت مي نمايند.از آن جايي که طراحي سامانه به صورت ماژولار است، در شرايط نبرد ودر صورت خرابي يا از کار افتادن يک قطعه مي توان سريع و آسان آن را جايگزين کرده و سامانه را دوباره عملياتي کرد.
 
3- روش درگيري با هدف
اين سامانه مي تواند موشک ها را به دو صورت شليک کند:قفل کردن بر روي هدف پيش از شليک و قفل کردن بر روي هدف پس از شليک.از آنجايي که موشک به صورت اريب شليک مي شود،جستجوگر موشک مي تواند پيش از شليک بر روي هدف قفل کند (برخلاف حالت شليک عمودي).اين روش به خدمه فرماندهي اجازه مي دهد تا پيش از شليک مطمئن شوند که موشک بر روي هدف تعيين شده قفل شده است. کاربرد اين روش، سامانه اسپايدر را توانا مي سازد تا بتواند عليه اهداف کوتاه بردي که توانايي مانور بالايي دارند و همچنين موشک هايي که از حسگرهاي اپتيکي بهره مي برند، بسيار کارآمد باشد.در حالت عادي، سامانه اسپايدر از يک واحد کنترل و فرماندهي سيار و چهار واحد آتش سيار تشکيل شده است.هر کدام از اين واحدها از منابع تغذيه جداگانه بهره مي برند.سامانه کنترل و فرماندهي از يک برنامه رايانه اي خودکار بسيار پيشرفته بهره مي برد که تيرانداز را در تصميم گيري براي شليک ورهگيري هدف،به ويژه در شرايط پيچيده و سخت صحنه نبرد، کاملاً همراهي مي کند و هشدارها و اطلاعات لازم را به وي مي دهد.واحد کنترل و فرماندهي مجهز به يک رادار مراقبتي و دو پايانه کاربري است.يک لينک داده راديوي بين واحد کنترل و فرماندهي و چهار واحد آتش موشک برقرار است. 
واحد کنترل و فرماندهي مي تواند هم از رادار محلي خود و هم از اطلاعات دريافتي از واحد هاي کنترل و فرماندهي ديگر تا شعاع 100 کيلومتري استفاده کند.اين واحد همچنين مي تواند از تصاوير هوايي گرفته شده از لينک هاي اطلاعاتي بهره ببرد.هنگامي که تيرانداز تصميم به شليک مي گيرد، فرايند خودکاري آغاز مي شود.واحد کنترل و فرماندهي مناسب ترين واحد آتش را براي رهگيري هدف تعيين شده انتخاب مي کند.اگر هدف در محدوده برد مؤثر سامانه باشد، براي شليک موشک از روش قفل نمودن پيش از شليک استفاده مي شود.در غير اين صورت موشک شليک شده و از روش قفل نمودن بر روي هدف پس از شليک استفاده خواهد شد.هم موشک پيتون ـ5 و هم موشک دربي، مي توانند از هر دو روش ذکر شده استفاده نمايند.
 
4-  خودروي واحد کنترل و فرماندهي 
واحد کنترل و فرماندهي همراه با يک رادار،يک سامانه شناسايي دوست و دشمن (آي اف اف) و تجهيزات مخابراتي مربوطه در يک محفظه پايدار در پشت يک کاميون قرار دارند. براي برقراري ارتباط بين واحدهاي مختلف سامانه،از يک سامانه مخابراتي پيشرفته استفاده مي شود که تداخلي با فرکانس هاي وي اچ اف و يو اچ اف ندارد.
 
5-  رادار مراقبت
اين رادار مي تواند 60 هدف را به طور همزمان شناسايي کرده و رديابي کند. اين رادار توانايي کارکرد در تمامي زوايا (360 درجه) را داشته و مي تواند در روز و شب و در هر گونه شرايط آب و هوايي به صورت کارآمد و دقيق عمل کند.تجهيزات پيشرفته اين رادار آن را توانا مي سازد تا در شرايط چگال الکترونيکي نيز به خوبي عمل کند.(منظور، محيط هايي است که در آنها امواج بسيار زيادي وجود دارند که هر کدام ممکن است از يک منبع دوست يا دشمن منتشر شده باشند.
 
6- خودروي شليک موشک (موشک انداز)
سامانه اسپايدر از يک موشک انداز نصب بر روي کاميون بهره مي برد که مجهز به يک سامانه مخابراتي است. اين موشک انداز به صورت الکترومکانيکي کار مي کند و برجک متحرک آن توانايي چرخش 360 درجه را دارد.موشک انداز سامانه اسپايدر مي تواند هر ترکيبي از موشک هاي پيتون ـ5 و دربي را حمل کرده و شليک کند.
 
7-  موشک هاي سامانه اسپايدر ـ موشک پيتون 5
موشک جديد پيتون ـ5 از پيشرفته ترين، سريع ترين و کارآمدترين جنگ افزارهاي توليدي شرکت رافائل است.اين موشک در واقع گونه بهبوده يافته موشک پيتون ـ4 است.بخش هايي چون سامانه کنترل انحراف و پرواز، کاناردهاي دلتا شکل،بالک هاي اريب کنترلي، موتور راکت، سرجنگي و فيوز موشک پيتون ـ5 همانند موشک پيتون ـ4 هستند. در عوض، موشک پيتون ـ5 با يک صفحه کانوني دو بانده و يک جستجوگر فروسرخ مجهز شده است که ديد مؤثر آن را تا حدود زيادي افزايش داده است.اين مسأله موشک را توانا مي سازد تا در روش قفل نمودن روي هدف پس از شليک، نقاطي که حتي حدود 100 درجه با محور اصلي شليک، زاويه دارند را تحت نظر داشته باشد. جستجوگر دو بانده موشک آن را توانا مي سازد تا اهداف را در فاصله بيش تري شناسايي کند.همچنين اين جستجوگر باعث مي شود پارازيت هاي موجود نتوانند مانع فريب موشک شوند و موشک در شناسايي بين اهداف دوست و دشمن کمتر دچار اشتباه شود.
در روش قفل نمودن روي هدف پس از شليک، اطلاعات مربوط به هدف به وسيله موشک انداز از واحد فرماندهي و کنترل به موشک فرستاده مي شود. زمان فعال بودن سامانه هدايت و کنترل اين موشک بيش از سه برابر گونه هاي قبلي پيتون است و در نتيجه موشک مي تواند حتي اهدافي را که در طول حرکت خود مانورهاي فراواني انجام مي دهند،رهگيري کرده و به آساني نابود کند. در سرجنگي شديد الانفجار اين موشک از فيوز مجاورتي ليزري فعال استفاده شده است.
 
8- موشک هاي سامانه اسپايدرـ موشک دربي
موشک دربي ، يک موشک ميان برد هدايت شونده راداري فعال است که براي کاربرد درگيري هوا به هوا طراحي شده است.موشک سطح به هواي دربي توانايي به کارگيري در هر گونه شرايط آب وهوايي را دارد.
بدنه موشک دربي شبيه به موشک پيتون است. يک جستجوگر فروسرخ رادار آر.اف فعال که توسط شرکت صنايع هوايي اسرائيل ساخته شده،بر روي دماغه موشک سوار شده است.اين موشک براي درگيري با اهداف نزديک از روش قفل نمودن بر روي هدف پيش از شليک و براي نابود ساختن اهداف دورتر از روش قفل نمودن پس از شليک استفاده مي کند.
 
9- مشخصات فني سامانه اسپايدر و موشک هاي آن
 
کاربران:
 
 Georgia
  •  India ــ 18 گردان  شامل  108 لانچر به همراه 750 موشک پیتون-5 و 750 موشک دربی
  •  Peru  ــ 1   گردان  شامل  6 لانچر
     Singapore ــ 2 گردان شامل 12 لانچر به همراه 75 موشک پیتون-5 و 75 موشک دربی
     
  • منابع:
www.black-army.mihanblog.com
 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



ارسال توسط ADOLF
آرشيو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبي
تقويم
وضعيت آب و هوا
لينک
------------------------------ ******* ------------------------------
+ strUrl +